Krav til personal- og spesialrom
Arbeidsplassforskriftens kap. 3. Krav til personalrom, rom for renholdsutstyr, førstehjelpsrom og førstehjelpsutstyr
§ 3-1. Plassering av personalrom
Personalrom skal være hensiktsmessig plassert i forhold til personalinngang og arbeidssted.
§ 3-2. Dimensjonering og innredning av personalrom
Ved dimensjonering av personalrom skal det blant annet tas hensyn til:
a.
arbeidets art,
b.
det største antall arbeidstakere som normalt skal bruke rommet samtidig,
c.
at det skal utstyres med et antall bord og stoler med rygg som er tilpasset antallet arbeidstakere,
d.
at virksomheten skal kunne sysselsette både kvinner og menn. I personalrom skal det ikke plasseres eller installeres annet utstyr enn det som er knyttet til den naturlige virksomheten i rommet.
§ 3-3. Gravide og ammende
Gravide og ammende skal ha mulighet for å legge seg ned og hvile under egnede forhold.
§ 3-4. Garderobe
Arbeidsplasser skal normalt ha atskilte garderober for kvinner og menn.
Hver arbeidstaker skal ha tilstrekkelig plass for opphengning av tøy o.l.
Dersom forholdene gjør det nødvendig skal det være atskilte skap for arbeidstøy og privat tøy.
Garderobene skal gi arbeidstakerne mulighet for å låse inn tøyet sitt i arbeidstiden, og der det er nødvendig skal det i tillegg være låsbare avlukker for å sikre mot tap av verdisaker.
Arbeidstakeren skal ha tilstrekkelig plass til å skifte.
Garderobe skal ha speil og nødvendig antall sitteplasser for skifte av klær og skotøy.
Garderobe skal ha tilfredsstillende ventilasjon.
§ 3-5. Spiserom
Virksomheten skal normalt ha spiserom eller tilgang til tilfredsstillende lokaler utenom virksomheten.
Spiserom skal være så stort at det gir tilfredsstillende plass til det største antall arbeidstakere som skal spise samtidig.
Spiserom skal være hensiktsmessig innredet, og om nødvendig slik at arbeidstakerne kan tilberede måltider der.
§ 3-6. Vaskerom
Virksomheter skal ha særskilt vaskerom eller vaskested.
Det skal være atskilte vaskerom eller vaskesteder for kvinner og menn, eller atskilt bruk av dem.
Gulv i vaskerom skal ha en utforming og overflate som motvirker at det blir glatt.
Det skal være tilstrekkelig fri gulvplass foran vaskestedene.
Det skal stilles tilstrekkelige og egnede dusjer til rådighet for arbeidstakerne dersom arbeidets art eller helsemessige forhold gjør det påkrevd.
Dusjrommene skal være tilstrekkelig store til at hver arbeidstaker har tilstrekkelig plass til å vaske seg under forsvarlige hygieniske forhold.
Dusjene skal være utstyrt med rennende kaldt og varmt vann.
I de tilfeller hvor det ikke er påkrevd med dusj, skal vaskerom eller vaskested være utstyrt med håndvask med kaldt og varmt vann.
Dersom dusjrom eller håndvasker er atskilt fra garderobene, skal det være lett tilgang mellom dem.
§ 3-7. Toalett
Virksomhet skal ha passende antall toaletter og det skal være atskilte toaletter for kvinner og menn. I tilknytning til toaletter skal det være håndvask.
Felles toalett kan benyttes ved små virksomheter.
§ 3-8. Rom for renholdsutstyr
Det skal være rom for renholdsutstyr som skal innredes og utstyres i samsvar med den planlagte rengjøringsmetoden.
§ 3-9. Tørk av klær
I virksomheter som helt eller delvis har utendørs arbeid eller når arbeidet for øvrig gjør det nødvendig, skal det være eget tørkerom eller annen mulighet for å tørke vått tøy og fottøy.
§ 3-10. Førstehjelpsrom og førstehjelpsutstyr
Hensiktsmessig førstehjelpsutstyr skal være lett tilgjengelig på alle steder hvor arbeidsforholdene gjør det nødvendig.
Dersom arbeidsplassens størrelse, arbeidets art og risikoen for ulykker gjør det nødvendig, skal det innredes ett eller flere førstehjelpsrom som er tilrettelagt for bruk av bårer.
Førstehjelpsrommene skal være utstyrt med nødvendig førstehjelpsutstyr og en lett synlig førstehjelpsinstruks. Dersom arbeidstakerne kan utsettes for helseskadelig luft, skal det finnes
hensiktsmessig og tilstrekkelig puste- og gjenopplivingsutstyr.
Førstehjelpsrom og oppbevaringssteder for førstehjelpsutstyr skal være hensiktsmessig merket.
Webred
Svein Roar Holt, 16.10.2023