boss

Ledelse og leder- og arbeidskultur


Ledelse
Ledelse er en prosess hvor leder-e påvirker enkeltpersoner eller en gruppe til å nå felles målsettinger. Det handler da om hvordan leder-e kommuniserer organisasjonens ambisjoner, og hvordan en organiserer, styrer, engasjerer og motiverer gruppen til å levere på mest mulig effektiv og hensiktsmessig måte i henhold til de fastsatte målsettingene- og på slikt vis at gruppen ønsker seg nye og større utfordringer under samme ledelse.


Effekten av påvirkningen er avhengig av medarbeideres motivasjon, egne ambisjoner og mål, lojalitet til organisasjonen, trivsel og stress mv. og som alle er faktorer som vil påvirke kvaliteten og effektiviteten på det arbeidet som medarbeideren gjør.

Lederens evne til skape en arbeidskultur preget av lojale, motiverte og ambisiøse medarbeidere i et trivelig arbeidsmiljø og hvor hver enkelt medarbeid har riktig arbeidsmengde og arbeidsutfordringer til å kunne føle på utvikling og mestring fremstår således som et like viktig suksess"leder"kriterie som evnen til å lede selve "prosjektstyringsprosessen".

Kort fortalt kan ledelse således sies å definere arbeid og ansvar knyttet til det å skulle lykkes ved å oppnå resultater gjennom andre. Hovedfokuset til en "god" leder vil således i tillegg til å styre og kontrollere derfor måtte være å se, støtte, ivareta og anerkjenne sine medarbeidende kollegaer.


Lederkultur

Det å skulle etablere, utøve og opprettholde god lederkultur er ikke enkelt, men så kan da også premien for å lykkes sies å være den sikreste veien mot suksess.
Vi tillater oss i denne sammenheng å henvise til Anne Marie P Monsens artikkel på Ledernytt.no omhandlende; Kultur som fremmer suksess. Se artikkelen her.

Arbeidskultur

Stabilt god arbeidskultur forutsetter at virksomheten har ledere som velger å prioritere virksomheten og virksomhetens behov fremfor egne, og som evner å identifisere- og gjennomføre de tiltakene som påkreves for å sikre etablering og løpende opprettholdelse og utvikling av et sunt og velfungerende arbeidsmiljø. Videre vil man være avhengig av at virksomhetens ansatte er tilstrekkelig motiverte og engasjerte herunder ønsker å være del av- og utvikle virksomhetens arbeidskultur.

Vi i Internkontroll AS skal ikke hevde at vi vet svaret på hvordan dette best kan gjøres, men det må nok legges til grunn at dette er noe man nå ha et veldig bevisst fokus på- og kontinuerlig arbeide med for å kunne lykkes. Det må samtidig presiseres at det er den gjengse ansattes oppfatning og opplevelse av arbeidsmiljøet som definerer virksomhetens virkelige arbeidskultur- ikke virksomhetens eller virksomhetsledelsens.